lørdag 26. mai 2012

Kyllingfajitas

Tex-mex-mat står høyt på lista over mat liksom-trønderen kan spise omtrent hver dag. Nå har vi ikke vært så veldig varierte i den matsjangeren da; det har stort sett gått i tradisjonell taco, tacopai eller tacolefser. Men tilfeldigvis hadde jeg kjøpt en pose med fajitaskrydder istedet for tacokrydder en gang, og det var veldig godt med en litt annen smak. Siden jeg gjerne lager tacokrydderet selv tenkte jeg å prøve meg på hjemmelaget fajitaskrydder også. Og med det samme jeg var i gang med å lage hjemmelaget krydder bråbestemte jeg meg for å lage hjemmelaget salsa og tortillalefser også.

Et tips til rekkefølgen: Lag salsaen først slik at smakene får "satt seg". Lag så deigen til tortillaene siden den skal hvile litt før steking. Deretter lager man krydderblandingen til kjøttet. Hvis mulig bør man steke kjøtt og tortilla samtidig, i hver sin stekepanne. Hvis ikke man har to panner steker man kjøttet først, har på krydderblandingen og holder så kjøttet varmt i stekeovnen (på 100 grader) mens tortillaene stekes.

Kyllingfajitas med hvetetortilla og hot salsa, 4 porsjoner

Ingredienser til kjøttet:
6 kyllingfileter
1 ss maisennamel
2 ts chilipulver
0,5 ts salt
2 ts paprikapulver
1 ts sukker
1 ts buljongpulver
1/4 cayennepepper
2 ts malt spisskummin
2 fedd hvitløk
1/2 gul løk
1 dl vann
olje eller smør til steking

Fremgangsmåte:
Skjær kjøttet i strimler. Finhakk løk og hvitløk. Bland sammen alle de tørre krydrene i en liten skål, inkludert maisenna.

Smelt smør eller varm olje i en stor stekepanne, bruk medium til sterk varme. Fres kyllingstrimlene kjapt i panna, og tilsett så løk og hvitløk som surrer med i ett par minutter. Tilsett krydderblandingen og rør godt alt sammen. Det blir kjapt en litt "klissete" blanding pga maisennamelet, men får passe konsistens når vannet tilsettes. La det stå og surre på svak varme i ca. 5 minutter.

Kyllingen fått følge av den deilige krydderblandingen
og litt ekstra chili og koriander

Ingredienser til salsaen
Ca. 20 cherrytomater
1-2 sjalottløk
1 fedd hvitløk
1/4 - 1/2 rød chili
1 ss olivenolje
1 ts sitronsaft, limesaft eller vineddik
En god neve finhakket koriander
salt, pepper, litt sukker

Fremgangsmåte:
Del tomatene i 2 eller 4. Finhakk løk, hvitløk, chili og koriander. Bland alle ingrediensene sammen. Smak til med salt, pepper, sukker og evt. mer syre. La stå i romtemperatur inntil servering så alle smakene får blandet seg skikkelig.

Flotte, fargerike cherrytomater


Ingredienser til hvetetortillaen, 12 stk
350 gram hvetemel
2 ts bakepulver
1/2 -1 ts salt
100 gram kaldt smør
Ca 2 dl lunkent vann

Ha mel i en bolle og smuldre smøret sammen med melet. Tilsett salt og bakepulver og bland sammen. Tilsett så vannet og kna deigen sammen til du har en fast deigklump.

Rull deigen til en tykk pølse og del den i 12 biter. Rull hver bit til en liten ball, legg de på et fat eller lignende og dekk til med plast. La de hvile i ca. 30 minutter.

Ha litt mel på bordet og kjevle ut hver deigball til en flat tortillalefse på ca. 20 cm diameter. De skal være så tynne som mulig. Varm opp en stekepanne, bruk ganske høy varme. Stek tortillaene en om gangen i en tørr panne, ca. 30-60 sekunder på hver side. Følg godt med for de kan plutselig bli for godt stekt.

Stikk hull på boblene som ofte danner seg under stekingen

Litt godt stekt der boblene har vært, men det gjør ikke noe

Legg tortillaene på en tallerken etterhvert som de stekes og dekk de til med et klede så de holder seg varme og myke.

Annet tilbehør
Grønn salat, rømme, guacomole, revet ost, frisk koriander

Fyll de varme tortillaene med kyllingen, salsaen, litt grønn salat, revet ost og gjerne rømme og guacomole. 

Hot salsa med litt ekstra chiliringer over

En stabel med fristende varme, tortillalefser.
Lillesøster klarte ikke holde fingrene unna.

Kyllingfajitas made from scratch!

Oppdatering: Jeg er visst litt pre-senil, for jeg hadde helt glemt at jeg har laget hjemmelaget fajitaskrydder før også, men da en annen variant. Ikke er det lenge siden en gang: kyllingfajitas, fra mars 2012. Jaja, glemsomhet følger vel med når jeg er blitt en moden kvinne, som jeg fikk høre når jeg skulle kjøpe ny ansiktskrem forrige måned...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar