søndag 27. mai 2012

Havreflarn med kanelsmak

Jeg elsker havrekjeks. Seige, tykke kjeks, gjerne med tranebær eller sjokoladebiter i og aldri, aldri, aldri rosiner. I det siste har jeg fått helt dilla på noen jeg finner på Stockfledts, men jeg har ikke klart å spore opp noen oppskrift. Dessverre får jeg aldri til å lage sånne kjeks selv. Jeg får alltid kjipe, flate og sprø kjeks, som heldigvis smaker godt, men er jo allikevel litt  mislykkede når de ikke gir de deilige tykke og seige kjeksene jeg forventer. Aner ikke hva jeg gjør galt!

Denne oppskriften skal dog ikke gi seige kjeks, men sprø og tynne havreflarn med en deilig smak av kanel. De høres kanskje litt julete ut, men synes de smakte akkurat like godt i sommervarmen som de sikkert gjør til jul.

Havreflarn med kanelsmak, ca. 18 stk
Ingredienser:
3 dl lettkokte havregryn
1 ss hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts malt kanel
100 gram smeltet smør
1 egg
1,5 dl sukker (både hvitt og brunt sukker kan brukes, men blir best med brunt demerarasukker)

Fremgangsmåte:
Sett stekeovnen på 180 grader og finn frem 2 stekebrett som du kler med bakepapir.
Smelt smøret. Pisk sammen egg og sukker. Bland de øvrige tørre ingrediensene sammen, tilsett smeltet smør og bland godt. Tilsett tilslutt egg- og sukker-blandingen, og rør det hele sammen til en klissete deig.

Legg 1 ss deigklumper fordelt utover stekebrettene, 9 stk pr. stekebrett. De flyter veldig mye utover ved steking, så det må være såpass få kjeks pr. brett.

Stekes i 10 minutter på 180 grader. Ha kjeksen forsiktig over på rist, fortsatt liggende på bakepapiret, og avkjøl.

Kjeksene er ganske fettete når de er nystekte, så jeg overfører de til en boks og legger de i kjøleskapet. Da "setter" fettet seg, og de blir litt enklere å spise uten å grise ned alt rundt seg.



1 kommentar: