torsdag 22. mars 2012

Orientalsk kylling

En kyllingrett funnet på en av mine nye favorittoppskriftssider, Tine. Retten lokket med "Lettvint, raskt og kjempegodt", og da fant den kjapt veien inn i ukeplanen min. Jeg er veldig glad i mangochutney i maten, bruker det for eksempel som søtning der jeg ellers ville brukt sukker. Særlig i retter med fløte- eller rømme/creme fraiche-baserte sauser passer det godt. En annen morsom vri med denne retten var at fløten skulle piskes nesten stiv, det lurte jeg fælt på hvordan ble etter en runde i stekeovnen.  (Jeg glemte å ta bilde av formen før den ble satt inn i ovnen, og det var synd for utseende før og etter steking var helt forskjellig.) Jeg smugsmakte på kremen før den ble satt inn, og allerede da var det en svært lovende smak.

Orientalsk kylling, 4 porsjoner
Ingredienser
4 kyllingfileter
2 ss smør
1  grønn paprika
3 dl kremfløte
1 hvitløksfedd
2 ts karri
2 ts garam masala
2 dl mango chutney
1 ts sambal oelek (evt. to hvis man ønsker en sterkere rett)
2 ss ristede mandelflak, evt ristede cashewnøtter
1 frisk mango, skåret i skiver
Frisk koriander
Kokt ris

Fremgangsmåte:
Sett stekeovnen på 200 °C og sett en stekepanne til varming, litt over middels styrke. Sett vannet til risen på koking.

Smelt smøret i stekepannen, og stek kyllingfiletene hele, ca. 3 minutter på hver side. Del dem så i mindre biter, og legg bitene i en ildfast form.

Skjær paprikaen i tynne strimler og legg over kyllingbitene. Bland sammen finhakket eller presset hvitløk, karri, garam masala, mango chutney og sambal oelek i en liten bolle. Visp fløten nesten stiv og bland krydderblandingen forsiktig inn i kremen. Fordel så den krydrede kremen over kyllingen og paprikaen.

Sett formen inn i ovnen, og stek retten i ca 20 minutter nederst i ovnen.

Ferdig stekt, med en fluffy og boblende overflate.


Kok i mellomtiden risen ferdig, og rist mandelflak i en tørr, godt varmet stekepanne. Skjær mangoen en skiver og legg i en liten skål.

Server kyllingretten med kokt ris, mangoskiver, korianderblader og ristede mandelflak.



En utrolig god kyllingrett, minnet veldig om en av mine andre kyllingfavoritter, mangokylling. Kommer helt klart til å stå på menyen vår flere ganger!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar