fredag 23. mars 2012

Hjemmelaget fiskegrateng

Jeg tror ikke jeg har laget fiskegrateng selv mer enn 1 gang. Ikke at vi pleier å spise frossengrateng så ofte heller, det blir som regel helt andre typer fiskeretter som blir laget hos oss. Men fiskegrateng er jo så godt!

Å finne fiskegratengoppskrifter er ikke vanskelig. Det er et hav av slike oppskrifter på nett og i kokebøker; med og uten makaroni, med og uten grønnsaker, med og uten stivpisking av eggehviter, med og uten ost på toppen, med og uten ost i sausen, og noen foretrekker laks eller ørret i mens de fleste inneholder hvit fisk. Jeg valgte å lage en ganske enkel variant. Hvit fisk (torsk), med makaroni, med ost i sausen, uten grønnsaker, med stivpisking av eggehviter og med strøkavring på toppen. Og man skulle tro jeg var sponset av Tine for tiden for dette er også en oppskrift jeg har funnet på Tines oppskriftssider. Som vanlig har jeg ikke bare kopiert inn oppskriften; jeg gjør alltid mine egne tilpasninger og beskriver min fremgangsmåte.

Hjemmelaget fiskegrateng, 4 porsjoner
Ingredienser
400 g kokt hvit fisk, ferdig renset for bein og skinn.
200 gram tørr makaroni, gjerne fullkornsmakaroni
1 dl strøkavring
2 ss smeltet smør til å ha over strøkavringen

Ingredienser til ostesaus:
3 ss smør
5 ss hvetemel
4 dl melk
1/2 ts salt (smak deg til med evt. mer siden fisk gjerne krever litt ekstra salt)
pepper
0,5 ts malt muskat
2 dl revet ost
3 egg

Tilbehør:
Kokte poteter, revne gulrøtter med sitron, rømme og smeltet smør

Fremgangsmåte:
Sett på en kjele med saltet vann til å trekke fisken i. La vannet få et oppkok og legg i fisken mens du skrur ned varmen. La fisken trekke i vannet til den er ferdig kokt, jeg lot den trekke i ca. 10 minutter. Legg fisken til avrenning.

Kok makaroni etter anvisning på pakken. Hell av vannet og skyll makaronien i kaldt vann så den ikke kleber seg sammen. La vannet renne godt av.

Lag hvit saus ved å smelte smøret i en tykkbunnet kjele og rør inn melet. Spe med melken under omrøring slik at det blir en klumpefri saus. La den småkoke i 4-5 minutter, og smak til sausen med salt, pepper og muskat. NB! Sausen blir kjempetykk, nærmest som en fløyelsgrøt.

Trekk kjelen av varmen. Del eggene, og slipp eggeplommene sausen i ett av gangen mens du rører. Rør så inn osten.

Del fisken i mindre biter, og rør den inn i sausen sammen med makaronien. Stivpisk eggehvitene og rør disse forsiktig inn i fisk/makaroni/sauseblandingen.

Hell alt over i en smurt, ildfast form. Dryss over strøkavring, hell evt. over litt smeltet smør for en sprøere overflate, og stek gratengen nederst i ovnen i ca 40 minutter.

En flott hevet grateng i ovnen.
NB! Oppskriften er doblet til en så stor form.


Server fiskegratengen med revne gulrøtter, kokte poteter, en rømmeklatt og litt smeltet smør over.




2 kommentarer:

  1. Herregud jeg elsker hjemmelaget fiskegrateng! Dette så kjempegodt ut!

    SvarSlett
  2. Hvor mange grader?

    SvarSlett