fredag 24. februar 2012

Fredagspizza igjen, på ny pizzastein

Vi ønsket oss, og fikk, pizzastein til jul. Når det var klart for fredagspizza igjen måtte jeg jo prøve steinen. Jeg ville også prøve en ny oppskrift på pizzabunn, for jeg ville ha en enda tynnere og sprøere bunn en vanlig. Jeg endte allikevel opp med nesten samme oppskrift, bare endret fremgangsmåten. Jeg lagde en "starter", altså en slags kickstart på gjæren. Man må da ha litt lenger tid på seg, siden denne starteren bør stå en god stund å utvikle seg. Jeg har funnet en lignende pizzabunnoppskrift på Trines Matblogg, men jeg brukte tørrgjær i stedet for fersk gjær siden det var det jeg hadde i hus.

Pizzabunn, 3 stk med ca. 35 cm omkrets
4 dl vann
1 pose tørrgjær
1 ts salt
2 ss olje
Hvetemel til passende deig (jeg måler aldri opp melmengden på forhånd så det er litt vanskelig å angi)

Lag først starteren. Bland sammen 1 dl vann, 100 gram hvetemel og 1 ts tørrgjær i en liten skål. La skålen stå i romtemperatur i ca. 2 timer. Den kan også lages dagen før og stå i kjøleskapet natten over.

Etter 2 timer blander man resten av tørrgjærposen med ca. 300 gram hvetemel og salt i en kjøkkenmaskin. Tilsett 3 dl lunkent vann, starteren og oljen. Begynn å elte deigen godt sammen og juster med hvetemel til du får en passe fast deig som ikke klisser. Elt så deigen i ca. 10 minutter på ganske høy hastighet. Dekk deigen med plast og la den heve til dobbel størrelse på et lunt og trekkfritt sted.

Ha deigen ut på et bakebord. Del deigen i 3 emner og lag runde boller av hvert emne. Dekk til deigen igjen med et klede og la deigen hvile i 15 minutter. I mellomtiden settes pizzasteinen inn i en kald ovn, og sett ovnen på 250 grader.

Etter 15 minutter kjevler man ut tynne, runde bunner med ca. 35 cm omkrets. Det beste er så å overføre deigen til en pizzaspade strødd med maismel, men siden jeg ikke hadde verken spade eller maismel brukte jeg undersiden av et stekebrett som jeg fordelte litt vanlig hvetemel på. Det gikk greit, men var litt knotete. Grunnen til at man må gjøre det sånn er at det ellers er veldig vanskelig å få overført en tynn pizzadeig med fyll på over til en glovarm pizzastein. Det var fortsatt vanskelig å få pizzaen over på den glovarme stenen, så på bunn nr. 2 brukte jeg også bakepapir.

Når bunnen er overført til pizzaspaden/bakepapiret/stekebrettet kan den fylles. Her er det bare å bruke sitt eget favorittfyll. Husk bare at det blir aller best når tomatsausen og osten er under resten av fyllet/toppingen. Min favorittpizza for tiden er tomatsaus, ost, friske tomater og frisk basilikum som legges på før steking. Deretter spekeskinke, ruccola, pinjekjerner, mer basilikum, olivenolje og balsamicosirup over etter steking.

Denne gangen ble det 1 barnevennlig pizza med halvparten små hvitløkskjøttboller og halvparten skinke i strimler. Under var min faste tomatbaserte saus og rikelig med revet ost (Jarlsberg, parmesan og mozarella).
Kjøttbollene var laget veldig enkelt: 300 gram kjøttdeig, en halv kinesisk hvitløk eller 2-3 fedd vanlig hvitløk (presset), litt salt og pepper, 1 egg, en skvett melk/vann/farris, litt paprikapulver, litt revet parmesan og litt oregano. Bland alt godt sammen med hendene og form små boller som legges rå oppå osten.


Denne ble stekt i 10-12 minutter, men kunne sikkert stått bittelitt til.

Så lagde jeg en Margherita-versjon; tomatsaus, ost, frisk tomater, frisk basilikum og masse nykvernet svartpepper (beklager det mørke bildet):


Den ble stekt i ca. 8 minutter, og fikk litt ekstra basilikum, olivenolje og pepper over etter steking.

Den siste bunnen ble egentlig helt uten fyll. Jeg blandet sammen en klunk god olivenolje og 1 ts tørket oregano. Dette penslet jeg bunnen med og strødde godt over med flaksalt. Denne bunnen ble stekt i ca. 6 minutter, og typisk for mine barn så var det denne som falt mest i smak. Ikke den jeg hadde laget med ingredienser de vanligvis elsker...


En svært vellykket førstegangsprøving av pizzasteinen, og jeg gleder meg til å prøve flere varianter, særlig når jeg får tak i pizzaspade!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar