tirsdag 13. desember 2011

Bløtkake til en 6 år gammel prinsesse

Niesen min fylte 6 år, og jeg ble bedt om å lage bløtkake til familieselskapet. Jeg fikk lyst å lage en rååsa variant, for det måtte jo passe til ei jente som er midt i Barbie-perioden. Jeg tydde til en ferdigkjøpt sukkerbrødvariant denne gangen, for tiden strakk ikke til til baking av bunn. Men hjemmelaget er uendelig mye bedre! Denne oppskriften synes jeg er bra: Sukkerbrød, jeg er vant til hjemmefra at det skal være både vann og potetmel i kakebunnen for at resultatet skal bli best mulig.


Bløtkake med rosa krem, 24-26 cm
Ingredienser:
Et sukkerbrød, delt i 3 bunner
5 dl kremfløte
3 ss sukker
1/2 pakke ferdig vaniljesaus
1 pakke friske jordbær eller en pose frosne
Væske til å dynke sukkerbrødet med (jeg brukte en blanding av jordbærsyltetøy og bringebærbrus)
Rosa matfarge eller rød konditorfarge (jeg bruker cacas/Wilton gelefarger, så trenger man ikke så mye farge)
Rosa kakepynt (jeg fant rosa sukker og rosa gelefrukter på Ultra)

Fremgangsmåte:
Skjær friske jordbær i skiver eller småbiter. Bruker du frosne kan de være hele, de er jo så myke.
Hell fløte i en stor bolle og tilsett sukker og matfarge. Pisk fløten til en helt stiv krem. Fyll i sprøytepose.

Legg en kakebunn på et kakefat og dynk den med valgt væske. Sprøyt en ring med krem ytterst på bunnen, og fordel vaniljekremen over bunnen innenfor denne ringen. (Det er ikke nødvendig å gjøre det sånn, men da er det lettere å ikke kline vaniljekremen utover sidene.) Legg jordbær oppå vaniljekremen i et tynt lag.

Legg på neste kakebunn og dynk denne også. Sprøyt også her en ring med krem ytterst på bunnen, og fordel mer krem innenfor denne ringen til hele bunnen er dekket. Fyll på med mer jordbær.

Siste kakebunn må dynkes før man legger den på. Løft den så forsiktig opp og legg den på toppen. Smør et dekkende lag med krem på toppen, og bruk sprøyteposen til å lage et stripemønster langs hele kakesiden slik at siden er helt dekket med krem. Lag gjerne noen "kremdotter" langs kanten på det øverst kakelaget også, eller dekk hele toppen med "kremdotter".

Pynt kaken med masse rosa kakepynt, og sett kaken kjølig inntil servering.

Bursdagsbarnet ble veldig fornøyd med utseende på kaken, noe som er viktigst hos barna i vår familie som knapt smaker på bløtkaker. (Og heldigvis falt kaken i smak hos de voksne også selv om den var veldig rosa.)

 Jeg er ingen Manuela når det kommer til kakepynting,
men denne ble ikke så verst altså!

1 kommentar: