søndag 11. september 2011

Porsjonspizza

I går var det ny sesong av "Skal vi danse" på tv, og jeg har bestemt at det er vår nye lørdagstradisjon; å se på det sammen. For at husets øvrige beboere skal godta det bestakk jeg dem med hjemmelaget pizza. Maven min har nemlig begynt å tåle litt mer gjærdeig. Og denne gangen bestemte vi oss for å lage porsjonspizzaer der hver og en kunne ta på det man selv ville. Jeg kjøpte inn forskjellige kjøttsorter og ulike oster, ingen av oss er noe særlig begeistret for skalldyr på pizzaen (unntatt reker; mamma lager en kjempegod tunfisk- og rekepizza). Jeg brukte min vanlig pizzadeigoppskrift, og det ble 6 små pizzaer utav den.

Porsjonspizzaer med diverse kjøttfyll, 6 små pizzaer

Pizzabunnen:
3 dl vann
1 pose tørrgjær
1 ts salt
0,5 dl olje
hvetemel til passende deig

Fyll:
Vi hadde små kjøttboller, salami skåret i tykke skiver, skinkebiter og deilig (rå) pepperbiff skåret i tynne skiver. Andre forslag: spekeskinke og ruccola (etter steking), tacokjøttdeig og nachos, reker og tunfisk.
Diverse grønnsaker som paprikaterninger, tomatskiver, løkringer, ananas
En god pizzasaus
Masse revet ost (vi brukte også fersk mozarella, men det var ingen suksess. Den bare rant utover hele stekeplata og gjorde at bunnen ikke ble ferdigstekt.)
Tørket oregano

Fremgangsmåte:
Hell ett par dl mel i bakebollen, bland inn gjær og salt. Tilsett vann og olje, rør sammen og juster med mer mel til deigen er passe fast og ikke klissete. Kjør minst 5 minutter i kjøkkenmaskin eller elt 10 minutter for hånd. La deigen heve på et lunt sted til dobbel størrelse.

Gjør klar fyllet. Del deigen i 6 pizzadeler og kjevle hver deig så tynn som mulig. Fordel tomatsaus, ost og ønsket fyll over hver pizza. Legg over på bakepapirkledd stekebrett og stek ca. 12-15 minutter på 240 grader. Server gjerne med en god hvitløksdressing eller tomatbasert pizzatopping.

Her er bilder av pizzaene våre, som kunne vært kjevlet mye tynnere:

Lillesøsters skinkepizza. Hun var så flink til å fordele fyllet
utover hele pizzabunnen, jeg var helt imponert!

Storebrors alt-mulig-pizza.
En artig fasong på bunnen hans.

Niese K sin alt-mulig-pizza. Hun ville
også ha sånn fasong som storebror.

Liksom-trønderens biffpizza

Min biffpizza ble aldri ferdigstekt pga all mozarellaosten så den er det ikke noe bilde av. Jeg måtte skyve vekk all biffen og osten og så steke bunnen videre uten fyll...Når bunnen endelig var ferdigstekt var jeg stappmett av bare biff og ost så liksom-trønderen spiste opp bunnen min med resten av biffkjøttet. Tror han nyter godt av at den lille maven min ikke har plass til så mye mat.

En veldig hyggelig lørdagskveld. Vi bestemte oss straks for at vi skal bli som halve Norges befolkning og ha fast lørdagtradisjon: pizza, porsjonstyle. (Den andre halvdelen av Norges befolkning har vel fredagstaco som fast tradisjon?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar