mandag 4. juli 2011

Pizzasnurrer

Vi skulle nylig ut på en lang biltur, og jeg tenkte det var lurt å ha med litt god nistemat. Jeg hadde først tenkt å lage baguetter med godt pålegg, men det er ikke så enkelt for barna å gape over en velfylt baguett, så da lagde jeg heller pizzasnurrer med fyll som særlig storebror liker; skinke og salami.

Jeg har en veldig god gjærdeig som jeg bruker til dette. Den opprinnelige oppskriften er ikke så fryktelig sunn, all den tid det er 200 gram med smør og kun hvetemel i den. Men jeg bytter ut noe av melet med sammalt hvete så ble det littegrann bedre iallefall...


Pizzasnurrer, 30 stk
Gjærdeigen
200 gram smør / margarin
6 dl melk
50 gram fersk gjær / en pose tørrgjær
4 ts sukker
2 ts salt
1 kg mel (man kan bruke bare hvetemel eller en blanding av hvetemel og fin eller grov sammalt hvete)

Fyll:
Ca. 300 gram kokt skinke eller salami, skåret i strimler
Ca. 300 gram revet ost
1 halvt glass ferdig pizzasaus eller ca. 1,5 dl hjemmelaget
2 ss tørket oregano
1 sammenpisket egg til pensling

Lag gjærdeigen:
Smelt smøret og tilsett melka, varm til fingervarmt med fersk gjær, ca. 42 grader ved tørrgjær. Løs opp gjæren i væsken hvis du bruker fersk gjær, eller bland inn i melet om du bruker tørrgjær. (Jeg har bare brukt tørrgjær med godt resultat hver gang.) Bland alt det tørre, tilsett væske, kna og elt deigen godt til den blir smidig (man må noen ganger justere litt på melmengden). Hev under plast i ca. 40 minutter.

Ta deigen ut av bollen, kna den lett og del i to. Kjevle hver del ut til et rektangel, ca. 20x30 cm. Smør et tynt lag med pizzasaus utover hele rektangelet. Fordel skinke/salami og revet ost over. Rull hvert rektangel sammen fra langenden, og skjær hver rull i 15 biter (ca. 2 cm tykke).

Legg snurrene på smurt stekebrett, evt. bruk bakepapir, og etterhev i 20 minutter.

Pensle evt. med sammenpisket egg før steking, strø over tørket oregano, og stek ved 225 grader i 12-15 minutter. Avkjøl på rist. Snurrene er fine å fryse, og samme oppskrift kan også brukes til fylte horn.




Fyllet kan også varieres; pesto, pinjekjerner og soltørkede tomater sammen med litt smakssterk ost. Pølse- og baconfyll. Smøre deigen med hvitløksost i stedet for pizzasaus. Mange smaksmuligheter med en god gjærdeig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar