onsdag 20. juli 2011

Eple- og kanelmuffins

Jeg hadde noen epler i kjøleskapet som liksom aldri ble spist opp. Da bråbestemte jeg meg for å lage eplemuffins. Jeg har ingen fast grunnoppskrift for muffins, men med egg, mel, melk og smør kommer man sikkert langt, tenkte jeg. Og oppdaget at jeg hadde verken egg eller smør...Toro ble min redning, en pose til å lage lyse muffins lå øverst i skapet, så denne gangen ble det veldig kjapt og enkelt å lage muffins.

Men sånn til en annen gang; en grunnoppskrift for muffins er kjekt å ha, og jeg har fått anbefalt denne:


Eple-og kanelmuffins, 20 små muffins (eller 10 store)

Ingredienser:
50 g smør
2 egg
2 dl sukker
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
revet skall av halv sitron (kan sløyfes)
1 dl melk
2 epler
2 ts kanel
2 ts sukker/perlesukker

Fremgangsmåte:
Sett stekeovnen på 225 grader. Sett muffinsformer i muffinsbrett så blir de litt enklere å steke.

Smelt smøret og bland det med egg og melk. Bland det tørre sammen og ha det i våte. Rør alt sammen til en glatt røre.

Skrell eplene og del de i terninger. Bland epleterningene med 1 ts kanel og 1 ts sukker eller perlesukker. Bland resten av kanelen og sukkeret sammen og sett til side.

Fyll 1 ss muffinsrøre i hver muffinsform. Legg så 3-4 epleterninger oppå røra i hver form. Fyll deretter 1 ss muffinsrøre på toppen av eplefyllet, og strø tilslutt kanel- og sukkerblandingen over hver muffins.

Stekes i 10 minutter på 225 grader, eller i 15 på 210 grader hvis du lager store muffins, til de er lys gyldne på toppen. Avkjøles litt på rist, men kan gjerne serveres lunkne. Pisket krem eller vaniljeis er ekstra godt til.




1,N

1 kommentar:

  1. Disse så riktig gode ut. Alltid veldig greit med fuffins, da kan en lage noen ekstra som en kan putte i fryseren, så har en noen godt til senere også. :0)

    SvarSlett