fredag 3. desember 2010

Sjokoladecookies

Bakelysten er stor om dagen, og jeg burde vel helst benyttet den til å lage julekaker. Men så langt har jeg ikke kommet ennå; jeg smakte nemlig noen veldig gode sjokoladecookies hos venninnen min før helgen, og de ga mersmak. Jeg har aldri bakt cookies, sånne store amerikanske, myke, seige og gode, så det var på tide å prøve seg på sånne. Jeg fant en oppskrift på Det søte liv, Chocolate Chips Cookies, som skulle være "ekte og knallgode". Man skulle ha i 350 gram sjokolade, og det synes jeg så ut som veldig mye. Jeg brukte heller en pose med nonstop, 250 gram, men det var faktisk ikke nok, så 350 gram blir sikkert helt topp.
Oppskriften sier at man skal piske smør og sukker luftig, og det var kanskje her jeg sviktet litt. Jeg synes det er så ufattelig kjedelig så jeg gir meg nok litt for fort, for jeg fikk ikke seige cookies, bare sprø. Men smaken var det ikke noe å si på, så jeg har ikke noen problemer med å anbefale oppskriften videre.

Chocolate Chips Cookies, 36 store eller 60 små
225 gram smør
150 gram hvitt sukker
150 gram brunt sukker
2 store egg
1 ts vaniljeessens
1 ts natron
320 gram hvetemel
350 gram grovhakket sjokolade

Pisk romtemperert smør sammen med hvitt og brunt sukker til en luftig og porøs masse. Tilsett eggene mens du fortsetter å piske. Rør inn vaniljeessens og natron, og deretter mel og sjokolade. La deigen hvile 30 minutter i kjøleskap.
Lag kuler av deigen og sett det på bakepapirkledd stekebrett. Til store cookies bruker du 1 toppet ss, til små bruker du 1 toppet ts. Sett kulene langt fra hverandre på brettet, max. 9 stk pr. stekebrett av de store. Av de små fikk jeg plass til 12 pr. brett. Orginaloppskriften sier at man skal trykke kulene litt ned med hånda, men de ble da veldig tynne og sprø. Jeg anbefaler derfor å la kulene være som de er, det ga best resultat hos meg.
Stek cookiene ved 180 grader i 12-15 minutter. De skal være litt gyldne i kantene. Avkjøles 10 minutter på stekebrettet før de løftes forsiktig over på rist med en stekespade for å avkjøles helt.
Oppbevares i en tett kakeboks.


Sjokoladecookies med nonstop

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar