mandag 20. desember 2010

Ovnbakt kyllingfilet med røsti og appelsinsaus

Jeg synes noen ganger det er litt vanskelig å finne på spennende tilbehør til de ulike kjøttypene jeg serverer. Det blir veldig ofte ovnsbakte poteter og grønnsaker, ris eller pasta. Men det finnes jo egentlig mye godt man kan lage av poteter. Potetmos, Hasselbackpoteter, bakte poteter, stekte potetskiver, potetsalat, fløtegratinerte poteter osv. osv.
Jeg har lenge hatt lyst å lage røsti, etter å ha lest beskrivelsen hos Trines mektige matblogg:
Når jeg lager røstipoteter så tenker jeg alltid; "hvorfor lager jeg ikke dette oftere"? Og mannen min sier alltid; "hvorfor laget du ikke mer"...
Røsti er visstnok nærmest nasjonalrett i Sveits, og består av revne poteter som stekes sammen med smør, salt og pepper, evt. også andre smakstilsetninger. Høres jo veldig godt ut!

Her er oppskriftene:

Røsti, 3-4 personer
Ca. 14 poteter
4 ss smeltet smør + smør til steking
Salt og pepper

Skrell potetene og riv de på et rivjern. Legg de revne potetene i et rent kjøkkenhåndkle, pakk det godt sammen rundt potetmassen og vri ut mest mulig væske.
Ha potetmassen i en stor bolle, og bland massen med smeltet smør, salt og pepper. (Det er enklest å bruke hendene.)

Smelt litt mer smør i en middels varm stekepanne, hell massen over i panna og trykk den flatt utover slik at hele pannen dekkes. Man kan også lage små "pletter" av massen slik at man får porsjonstørrelser på dem.
Når potetene har fått en fin brunfarge på undersiden (det tar litt tid, ca. 15 minutter tok det i min panne) snur du røstien. Har du fylt hele pannen kan du benytte en tallerken; løft litt i røstien langs hele kanten slik at den er løs, legg tallerkenen opp i stekepanna og snu hele greia på hodet. Er du heldig sitter ingenting fast og du får hele røstien over på tallerkenen. La den skli tilbake i panna med den rå siden ned, og stek ferdig på den andre siden også, det tar ca. 10 minutter eller mer. Pass på at den er gylden og fin på begge sider, men ikke "rå" inni. Del røstien opp i "kakestykker" ved servering.
Tips fra min navnesøster: Hvis du skal lage større porsjon enn mengdene over bør du fordele potetmassen i flere stekepanner, slik at røstien ikke blir for tykk og derfor ikke blir gjennomstekt.

Ovnsstekte kyllingfileter, 4 personer
4 kyllingfileter
4 ts smør
salt og pepper
Chicken and steak-krydder eller annet smaksrikt krydder

Legg filetene i en ildfast form, lett en klatt med smør på hver filet og krydre med salt, pepper og andre krydder. Stekes ved 220 grader i ca. 40 minutter (jeg ser at andre steker de mye kortere, men jeg vil ha kyllingen helt gjennomstekt).
Skjær kyllingen i skiver ved servering.

Appelsinsaus
1 dl appelsinjuice eller ferskpresset appelsinsaft
3 dl kyllingfond (1-2 ts fondkonsentrat + 3 dl vann)
salt og pepper
1 dl matfløte
1 ss soyasaus
2 ss hakket, frisk basilikum
1 ss maizena jevning

Kok opp appelsinjuicen og la den småkoke så lenge som mulig for å forsterke appelsinsmaken. Tilsett kyllingfond og la det få et oppkok. Tilsett fløte og soyasaus, smak til med salt og pepper. La det småkoke noen minutter, eller til resten av maten er ferdig. Rett før servering jevnes sausen til passe tykkelse med Maizena lys jevning. Basilikumen røres inn helt til slutt.

Server kylling og røsti sammen med appelsinsausen og friske grønnsaker, gjerne asparges eller raskt forvellede sukkererter eller aspargesbønner. Jeg hadde bare små, søte tomater denne gangen, men det passet jo godt til basilikumen i sausen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar