onsdag 30. juni 2010

Scampi med asiatiskinspirert marinade

Ei herlig dame jeg kjenner i Bergen har gitt meg grunnoppskriften på den marinaden jeg bruker som utgangspunkt når jeg lager denne scampiretten. Som vanlig har jeg tilsatt litt ekstra ingredienser da...

Marinerte scampi med asiatisk smaksinspirasjon (stor porsjon)
1 kg rå eller kokte scampi
2-3 cm ingefærrot
4-5 fedd hvitløk eller 1,5 hel kinesisk hvitløk
2 sjalottløk eller 2 vårløk
1/2 rød chili
2 ss tomatpure
1 ts sukker
2 ss soyasaus
1/2-1 ts eddik eller saft fra 1 lime
2 ts hoi-sin saus, evt. 1 ts sesamolje
1/2-1 dl vann
2-3 ss frisk, hakket koriander

Finhakk ingefærrot, hvitløk, sjalottløk/vårløk og chili (mengdene må justeres litt etter smak). Fres alt raskt i middels varm olje, det må ikke bli brunt. Tilsett tomatpurè, soyasaus, eddik/lime og sukker. Smak til med hoi-sin saus eller sesamolje og salt. Tilsett litt vann og la marinaden småkoke i ca. 5 minutter under stadig omrøring. Hell deretter marinaden over i en skål eller bolle som er stor nok til å romme scampiene også.

Dersom man bruker kokte scampi kan følgende hoppes over:
Rens scampiene, la gjerne halene sitte på som ”pynt”. Husk å fjerne strengen/tarmen på toppen. Fres scampiene i litt olje, snu dem når de skifter farge, ca. 2-3 min på hver side.

Bland scampiene i marinaden, og la de stå en god stund å trekke til seg smak, helst natten over i kjøleskap.

Før servering drysser man over hakket koriander, og varm gjerne scampiene litt. Serveres som de er, eller på en seng av sprø salatblader og ternet myk mango.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar