tirsdag 22. juni 2010

Lasagne

Jeg er kjempeglad i lasagne, liksom-trønderen er det ikke. Det er derfor kun til større familiesammenkomster jeg lager det, jeg synes det blir litt mye å lage til bare meg og ungene. For lasagne skal liksom lages i stor porsjon.

Men forrige dagen MÅTTE jeg bare ha lasagne, jeg kunne jo alltids fryse ned restene. Og liksom-trønderen kunne finne på noe til seg selv for en gangs skyld. Storebror var helt i hundre; han ville også ha lasagne! Jeg skjønte ikke helt hvor denne plutselige lasagne-iveren kom fra, helt til han begynte å dele ut roller til oss: han var Pusur, liksom-trønderen var Jon, lillesøster var Bølle (eller Jølle som han egentlig heter...) og jeg var "hun jenta". Han har visst sett litt mye på Cartoon Network.

Når lasagnen var ferdig og klar til servering var han ikke like ivrig. Det var ikke sånn lasagne han mente! Men han var villig til å smake, og etter litt overtalelse godtok han å spise med gaffel og ikke med hendene og munnen sånn som Pusur.

 
I motsetning til Pusur konstaterte derimot storebror raskt at det ikke var noe godt...

Jeg regner med at mange har egne oppskrifter på denne deilige pastaretten, men jeg legger inn hvordan jeg pleier å lage den.


Lasagne
Oppskrift til langpanne/ildfast form ca. 20x30 cm.

Kjøttsaus
600 gram kjøttdeig
2 bokser med hakkete hermetiske tomater
2 ss tomatpuré
1 ts smør til steking
2 ts tørket timian
2 ts tørket basilikum
2 ts tørket oregano
2 fedd hvitløk, finhakket
1 laubærblad
1/2 løk, finhakket
1/2 ts sukker
Salt og pepper

Hvit saus
2 ss smør
3-4 ss hvetemel
6 dl melk
1/4 ts malt muskatnøtt
Salt og pepper

Annet:
Lasagneplater, nok til 3 lag, ca. 15 plater
Revet ost, ca. 3 dl

Smelt smøret i en dyp stekepanne eller jerngryte. Fres løk og hvitløk i 1 minutt før kjøttdeigen tilsettes. Stek til kjøttdeigen er godt brunet. Tilsett krydder, unntatt laubærbladet. Tilsett tomatpuré og sukker, bland alt godt og la steke litt til. Tilsett hermetiske tomater og laubærblad, la koke opp og skru deretter varmen ned slik at det bare småkoker. La det stå og småkoke så lenge du har tid, men helst mer enn 15 minutter. Smak til med salt og pepper, og evt. mer krydderurter.

Lag hvit saus ved å smelte smøret, uten at det blir brunt, rør inn melet og spe med litt og litt melk til en klumpefri blanding. Kok opp, la småkoke i minst 5 minutter og smak til med salt, pepper og muskatnøtt.

Legg et tynt lag med hvit saus i bunnen av formen, deretter et tynt lag med kjøttsaus. Så lasagneplater. Deretter legges lagvis lasagneplater - kjøttsaus - hvit saus til det er fullt i formen og du har brukt opp ingrediensene. Jeg synes det er best med 3 lag pasta.
Strø revet ost på toppen, og stek ved 220 grader i 20-30 minutter, eller til pastaen er myk. (Man bør følge stekeanvisningene på lasagneplatene. Jeg bruker alltid Barilla, og der holder det med 20 minutter.)

Serveres med en grønn salat og gjerne hvitløksbaguetter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar