onsdag 26. mai 2010

Pølsegrateng

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke lage pølsegrateng mer, bare holde meg til ost og skinkegrateng, men liksom-trønderen var ikke helt enig. Så da ble det nok et forsøk på å få pølsegratengen min likest mulig svigermormor sin, og denne gangen var jeg så nære som aldri før. Jeg tror liksom-trønderen forsynte seg tre ganger, og jeg vet ikke hvor mange ganger han sukket og stønnet fordi han synes det var så godt.
Som tilbehør hadde vi stekte poteter, agurkskiver og vårløksmør.

Oppskriften er litt "på slump" og forandrer seg fra gang til gang, men jeg skriver ned det jeg brukte i dag, sånn circa.

Pølsegrateng med makaroni, 6 porsjoner
Ca. 400 gram pølser (jeg brukte grillpølser fra Fjordland i dag, men liker best å bruke Prior eller andre kylling/kalkunpølser)
Ca. 3 dl ferdig kokt makaroni
6 dl melk
2 + 2 ss margarin
3-4 ss mel
4 ss brødrasp
3 egg
Salt, pepper, revet muskatnøtt

Kok makaroni etter anvisning på pakken, hell av vannet og tilsett litt smeltet smør eller olje så det ikke klister seg sammen. Skjær pølsene i små terninger.
Lag hvit saus. Smelt 2 ss margarin på middels varme, pass på så det ikke blir brunt, tilsett mel og rør godt inn i smøret. Tilsett litt og litt melk og rør til en klumpefri saus. Kok opp, og la småkoke i ca. 5 min så melsmaken forsvinner. Smak til med salt, pepper og revet muskatnøtt. Avkjøl litt.
Pisk sammen eggene. Hell sausen over eggene mens du rører godt (slik at ikke den varme sausen lager eggerøre av eggene).
Legg pølser og makaroni i en ildfast form, og hell saus/egg-blandingen over. Bland alt godt sammen. Strø et tynt lag med brødrasp over det hele, og legg små biter av margarin oppå brødraspet.

Stekes ved 225 grader i ca. 20 minutter.

Det er også mulig å blande forskjellige grønnsaker inn i gratengen (f.eks mais, brokkoli, erter, blomkålbuketter eller gulrotterninger), men vi foretrekker den naturell og heller ha grønnsaker ved siden av.

Vårløksmør er bare smeltet melange med hakket vårløk i. Jeg synes det er best med melange så man får litt saltsmak. Vanligvis bruker jeg gressløk, men nå hadde jeg vårløk i kjøleskapet som trengte å bli brukt opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar