søndag 9. mai 2010

Pasta- og pestosalat

Ukeplanen vår ble litt forstyrret denne uka; vi ble bedt til middag hos foreldrene mine på fredag, og på lørdag tok vi en tur til Hellerudsletta og årets Foreldre og barn festival. Og når dagen i dag ble tilbrakt utendørs med jord, krukker og nyinnkjøpte planter måtte det bli noe lettvint til middag. Da passet det å velge det utgåtte fredagsalternativet; pasta- og pestosalat. Med ferdigkjøpt pesto var det ikke mye jobb bak denne middagen, men det var veldig smakfullt og godt.

Pasta- og pestosalat, 4 personer
400 g kjøttdeig
½ ts salt
2 ss olje til steking
3 dl ukokte orecchiette (formet som små ører) eller annen pasta (jeg brukte glatte penne)
½ pk ruccola
½ rødløk
5 ss pesto, enten hjemmelaget eller ferdigkjøpt på glass (jeg brukte et helt glass)
2 ss pinjekjerner (ristet, hvis ønskelig)

Kok pasta etter anvisning på pakken. Slå av vannet, og skyll raskt i kaldt vann. Stek kjøttdeigen på god varme i stekepanne. Krydre med salt. Avkjøl litt.
Vask salaten, finhakk løken og bland dette sammen med pasta og kjøttdeig i en bolle. Bland i pesto og strø over pinjekjerner.

Mine tilpasninger: Jeg droppet løk, og blandet pestoen inn i kjøttdeigen når den var ferdig stekt. Serverte alle ingrediensene hver for seg i stedet for å blande det som en salat på forhånd. Vi hadde også revet Jarlsbergost til, veldig godt. Hadde sikkert vært enda bedre med nyrevet parmesanost. I tillegg tok jeg over litt hvitløksdressing som var igjen fra pitabrødmiddagen

Legger også inn oppskrift på hjemmelaget pesto. Nok en gang er det Irma ved Foreldreportalen jeg har lånt oppskriften fra.

Pesto
1 liten potte frisk basilikum
1 ts grov salt
2-4 hvitløkskløfter
50 gram pinjekjerner
3 ss nyrevet parmesanost
5 ss olivenolje

Med kjøkkenmaskin: Ha i basilikum, salt, hvitløk, pinjekjerner, parmesan og 3 ss av oljen og kjør det raskt sammen i maskinen. Ha i resten av oljen litt etter litt.
I morter: Knus basilikum, salt hvitløk, pinjekjerner, og parmesan til en jevn masse. Ha i oljen litt etter litt.



1 kommentar:

  1. Dette ser kjempegodt ut. jeg har aldri laget pestosaus selv. Sikkert godt.
    Klem

    SvarSlett