tirsdag 18. mai 2010

Greske kjøttboller i tomatsaus

For noen år siden kjøpte en kollega av meg en gresk kokebok. Sjefen vår var veldig begeistret for Helles, og til en feiring av hennes 50-årsdag lagde vi flere retter fra denne kokeboka. Det var et meget velsmakende matbord, og jeg tror at halvparten av de ansatte på avdelingen bestilte den samme boka etterpå, meg selv inkludert. Dessverre har jeg lånt bort mitt eksemplar, og jeg husker ikke til hvem, ei heller tittelen på boka så jeg får ikke kjøpt meg en ny.
Men, heldigvis har jeg skrevet ned oppskriften på bokas beste rett; kjøttboller i tomatsaus. Denne retten har jeg laget mange ganger, mange av familiens spleisekoldtbord har inneholdt disse kjøttbollene. Ett hint av nellik og kanel sammen med hvitløk og persille; hva annet enn velsmakende kan resultatet bli? Dessuten, en kjempefordel at bollene skal stekes i stekeovnen i stedet for i stekepanna.

Marinerte greske kjøttboller, 4 tapasporsjoner
Til bollene:
275 g magert, malt oksekjøtt (karbonadedeig)
50 g ferske loffsmuler
1 sammenpisket egg
1 ts sennep
1 ss hakket frisk persille
1 ts tørket mynte (kan sløyfes)
en klype tørket oregano
en klype malt kanel
en klype malt nellik
1 løk, revet
2 fedd hvitløk, knust, hakket
salt og pepper etter smak

Til sausen:
1 boks hermetiske tomater, hakket
0,5 dl vann

hakket frisk persille til pynt

Forvarm ovnen til 230˚C.
Bland alle ingrediensene til bollene. Arbeid alt godt sammen. Fukt hendene og form blandingen til små boller, ca. 2,5 cm diameter. Legg dem på en smurt bakeplate (eller på bakepapir).
La bollene steke i 20 min. Snus halvveis i steketiden.. Legg de ferdige bollene på husholdningspapir for å renne av seg (kan droppes). Legges over i et stort ildfast fat. Sett dem til side.

Ha de hermetiske tomatene i en blender/foodprocessor/stavmixer og kjør dem helt glatte. Passer tomatmassen gjennom en fin sikt og kast frøene som blir liggende igjen i sikten. Slå de siktede tomatene over i en kjele og tilsett vannet. Kok opp og la småkoke i 5 min. For mer smak kan litt malt nellik tilsettes. Slå alt over kjøttbollene.

La alt avkjøles, legg på lokk og la retten stå i kjøleskap noen timer eller natten over.

Kan varmes i ovn v/200˚C ca. 20 min (eller i mikrobølgeovn). Dryss hakket persille over ved servering.

Godt med tzatziki, pitabrød og ovnstekte sitronpotetbåter til.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar