mandag 19. april 2010

Søndagsmiddag: parmesankylling

Igjen en oppskrift jeg har funnet på Foreldreportalen. Vi skulle egentlig hatt det som lørdagskosemat forrige helg, men siden vi endte på legevakta med lillesøsters ørebetennelse og dermed spiste en veldig sen lunsj, utsatte vi det til søndag. Ikke noe problem denne gangen; kyllingen hadde ikke rukket å komme seg ut av fryseren.
Jeg har laget parmesankylling en gang før, og kan ikke helt si at jeg falt så veldig for denne retten. Men liksom-trønderen var helt i ekstase, så jeg måtte nesten gi den en sjanse til. Jeg husket fra forrige gang at parmesanmengden som er oppgitt i oppskriften ble aaaalt for lite, så nå rev jeg masse! Men også denne gangen ble det for lite, og i stedet for å rive mer ost blandet jeg heller litt kokos med garam masala til de siste bitene. For meg var det en smaksmessig mye mer vellykket garnering så fremtidige versjoner kommer nok i to utgaver; parmesankylling og kokoskylling.

Orginaloppskrift:
Parmesankylling (2 porsjoner, lett å utvide)

2 kyllingfileter
1/3 kopp revet parmesanost (ca 1 dl)
1 ts oregano
1 ts paprikapulver
1/2 ss smør
1 ss olivenolje
salt og pepper

Smelt smøret og bland med oljen. Bland krydderne og parmesanosten.
Dypp kyllingfiletene i oljeblandingen, og vend dem i ost/krydderblandingen.

Legg filetene på bakepapirkledd stekebrett, og stek dem i oven på 175 i 30 minutter.

Server gjerne med hjemmelaget potetstappe (kok poteter og/eller gulrøtter/blomkål/broccoli, hvitløksfedd i god buljong, hell av vannet, mos potetene, ta i en dæsj smør, spe med melk til ønsket konsistens. Smak til med salt, pepper og evt. parmesanost). Det er også godt med ris og salat til.

Mine tilpasninger:
Jeg skjærer kyllingfiletet i litt store biter slik at det blir mer som kyllingnuggets. Da trengs det mye mer parmesanost enn 1 dl, sikkert godt opp mot 3 dl. Kryddermengden økes til 2-3 ts, og olje- og smørmengden økes til 3 ss av hver. Jeg steker bitene like lenge som filetene for jeg vil ha kylling helt gjennomstekt.





Denne gangen lagde jeg en tomatsalat til, og det var nydelig!

Tomatsalat
Litt ruccola
2-3 store, solmodne tomater eller en håndfull små og søte
1/2 pose pinjekjerner
1 vårløk
1 stor mozarellakule
2 ss olivenolje
Salt og pepper
Fersk basilikum

Skjær tomater og mozaralla i skiver og vårløk i ringer. Rist pinjekjernene i en middels varm, tørr stekepanne.
Legg ruccola på en stor asjett. Fordel ost og tomater over. Dryss over pinjekjerner og vårløk og pynt med en passende stor bunt med fersk basilikum. Salt, pepper og olivenolje på toppen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar