torsdag 8. april 2010

Poteter

Jeg har aldri vært noe "kokt potet-menneske". For noen er det ikke er skikkelig middag uten kokte poteter, og hjemme hos foreldrene mine eller svigerforeldrene mine er det heller sjelden det er noe annet enn det. Generelt foretrekker jeg pasta, ris eller couscous fremfor kokte poteter til de aller fleste rettene jeg lager, men når jeg får servert kjøttkaker, fårikål, skinkestek eller annen "norsk tradisjonskost" er jeg helt med på at det er kokte poteter man skal ha til, det samme med fiskeretter.
Etter at vi innførte ukesplaner der vi prøver å ha fisk minst 1 dag i uka har inntaket av kokte poteter økt betraktelig i vår familie. Men tall fra Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker viser at vi bruker mye mindre poteter i kosten vår nå enn for bare 10 år siden. Gjennomsnittlig spiste hver og en av oss 5 kg mindre poteter i 2008 enn i 1998 mens vi totalt sett har vi økt inntaket vårt av frukt og grønt på disse årene. I 1998 spiste man gjennomsnittlig 93 kg frukt og grønt, ikke iberegnet poteter, og i 2008 var vi oppe i 120 kg! Det er kjempeflott!

Det finnes jo så mange andre måter å tilberede poteter på enn å koke dem. Jeg lager veldig ofte ovnsbakte poteter. Potetene vaskes godt, skrelles ikke, deles i båter, legges i ildfast form sammen med en basis av salt, pepper og olje. Stekes ved 225 grader i 30-45 minutter avhengig av potettype og hvor små båter man har. Andre krydder og/eller andre grønnsaker kan tilsettes og varieres i det uendelige. F.eks masse tørket timian, basilikum eller oregano. Løk i store biter, hele hvitløksfedd, gulrøtter i tykke staver, søtpotet, halve sitroner eller appelsiner, en skvett balsamicoeddik, listen er utømmelig.


Enda bedre er Hasselbackpoteter. Da velger du poteter med litt størrelse på, og så like i størrelse som mulig. Skrelles, og skjæres i skiver uten å skjære helt igjennom. Det letteste er å plassere potetene inntil en tresleiv eller en skjærefjøl og så skjære bare ned til sleiven/fjøla. Potetene legges i en ildfast form, ha gjerne litt smør i bunnen, dryss på salt og pepper, og gjerne litt paprikapulver eller krydderurter. Strø litt strøbrød på toppen av poteten og en bitteliten klatt med smør oppå der igjen. Stekes ved 225 grader i ca. 30 minutter. Det er også godt å strø litt ost på toppen de siste 7-8 minuttene, gjerne revet parmesanost.


Fløtegratinerte poteter, mammas rømmebasert potetsalat, broren min sin hjemmelaget potetmos med smak av hvitløk og persille, svigermormors potetball...Det er jammen meg bra noen fant på å ta med seg denne allsidige knollen til Norge på 1700-tallet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar