mandag 26. april 2010

Pasta faller alltid i smak hos meg

Når jeg er litt matlei blir det ofte pasta til middag. Det er kjapt og enkelt, og kan kombineres med omtrent alt mulig. To dager på rad med pasta er dog litt uvanlig, men sånn ble det denne gangen.

Forrige uke fant jeg et nytt Priorprodukt i butikken som jeg tenkte storebror ville like; pølsekuler. Søte, små kuler av kyllingpølser, til en altfor høy kilopris selvsagt.


Nå ble det slik at storebror ikke var hjemme til middag i går, så jeg og liksom-trønderen måtte spise alene. Heldigvis ble det så godt at, kiloprisen til tross, det kommer nok til å gjentas så storebror får smake en gang.

Pasta med pølsekuler i tomatsaus, 3 porsjoner
Pasta etter eget ønske, jeg brukte pastasløyfer (Farfalle)
1 pakke Prior pølsekuler
2 stilker vårløk
2 bokser hermetiske tomater
1 ss tørket oregano
1 ss tørket timian
1 ss tørket basilikum (jeg hadde fersk denne gangen, en god neve)
1 ts sukker
Salt, pepper
Et dryss Pasta Rossa og Chili Explotion (fra Santa Marias krydderserie med kvern)

Kok pasta etter anvisning på pakken. Hell av vannet og tilsett litt olje eller margarin for å unngå sammenklistring.
Fres pølsekulene kjapt på middels sterk varme sammen med finkuttet vårløk. Hell over tomatene og tilsett alt krydder samt sukker, vær litt forsiktig med saltet da pølsene tilførte litt salt i seg selv. La surre minst 7-8 minutter på svak varme, gjerne lenger.
Det er sikkert godt med litt grove baguetter/rundstykker med hvitløkssmør til.



Dagens pastarett ble kun til meg selv. Jeg hadde litt grøt igjen i kjøleskapet så det fikk storebror og liksom-trønderen dele, så lagde jeg heller noe jeg visste ikke de likte; pasta med sitronsaus. Dette er en rett inspirert av Nigella Lawson, men sikkert helt ugjenkjennelig fra orginaloppskriften ettersom jeg har tilsatt og fjernet ting i de årene jeg har laget den.

Pasta med sitronsaus, 1 porsjon
Pasta etter eget valg, jeg brukte gnochette/gnocci
2 dl matfløte
Saften og skall fra en sitron
1 terning persille- og hvitløksbuljong, evt. bruk litt salt og frisk, hakket hvitløk.
2 ss frisk, hakket basilikum
Masse nykvernet pepper
1 neve ristede pinjekjerner
Revet parmesan etter smak, jeg brukte sikkert 1 dl

Kok pasta etter anvisning på pakken, hell av vannet og tilsett litt olje eller margarin så det ikke sammenklistrer seg.
Kok opp fløten under omrøring, tilsett buljongterningen og saft og skall fra sitronen, la småkoke på svak varme til det tykner. (Vanligvis tykner fløte av sitronsaften så man ikke trenger koke så lenge. Denne gangen tyknet ikke fløten min i det hele tatt så jeg måtte tilsette maizenna til slutt for å få litt tykkere saus.) Tilsett basilikum og pepper på slutten av koketiden.

Anrett i dype tallerkner, strø over pinjekjerner og godt med revet parmesan. Det er også godt med sprøstekt bacon til, og evt. baguetter eller annen brødmat.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar