torsdag 8. april 2010

Påskens fiskemiddag og gårdsbesøk

Påskeaften fikk jeg tak i en av tre gjenværende ørreter på vår lokale Rema1000-butikk, og da var 2. påskedagsmiddagen reddet. Jeg hadde tenkt å be svigermormor om hjelp til rensing og forberedelser av fisken, og tilfeldigvis hadde hun hørt Bodil Nordjore i Nitimen fortelle om langsteking av hel fisk. Man skulle sette stekeovnen på 60 grader, og så kunne man la fisken stå inne så lenge man ville, hele dagen om så var. Fisken skulle ikke bli tørr uansett hvor lenge den sto. Siden vi hadde planer om å reise på Åpen gård 2. påskedag passet det veldig bra å prøve ut dette.

Kl. 11.30 ble fisken satt inn i ovnen på ca. 70 grader. Da var den renset og fylt med sitronskiver, tørkede urter (bl. a dill og kruspersille) og salt og pepper, pakket godt inn i dobbel alufolie og lagt i langpannen, og vi dro på tur.


Her er liksom-trønderen plassert på en hestevogn sammen med lillesøster, storebror og fetter M. Kusine S sitter også der, men syntes ikke på bildet. Vi hadde en kjempefin dag med masse hopping i høyet, mating av slikkende kuer og spising av nybakte, deilige, smørfylte kanelsnurrer.

Kl. 15.30 kom vi hjem til en velduftende ørret. Jeg var litt skeptisk til den lave temperaturen, og fikk med meg svigermormor på å øke temperaturen en halvtimes tid mens potetene kokte. Resultatet ble meget vellykket. En gjennomstekt, men overhodet ikke tørr fisk. Skal absolutt gjentas!


Ikke så veldig fancy opplagt mat, bare klar for spising. Tilbehør var kokte poteter, agurksalat, rå gulrøtter, litt salatrester, smeltet smør og rømme.
Agurksalaten er laget etter en oppskrift i mammas kokebok fra 1950-tallet. Helt genial bok med enkle, grunnleggende oppskrifter. Det skal være like deler av 7% eddik og vann, litt salt, pepper og 1 ts sukker pr. ss eddik og vann. Jeg synes det blir litt for mye eddiksmak, så jeg tilsetter ekstra vann. Til en hel agurk bruker jeg i underkant av 1 dl vann, litt mindre eddik og 2-3 ts sukker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar