torsdag 8. april 2010

Mangokylling

Påskeaften sto det mangokylling på menyen, og det hadde jeg gledet meg til i mange dager! Jeg lagde den retten omtrent hver uke før jeg traff liksom-trønderen, og da en så stor porsjon at det holdt i to dager. Jeg husker ikke helt hvorfor den ikke ble laget noe særlig etter det, om han ikke var like begeistret som meg, men den versjonen jeg liker best er så sterk at den ikke er så veldig barnevennlig så det kan ha vært en grunn etter at vi fikk barn iallefall. Uansett er det lenge siden jeg har laget denne deilige kyllingretten, men vi fikk det servert i søsteren min sin bursdag i februar, og da kom jeg på at den inn i neste runde med ukeplaner.

Nå ble det slik at liksom-trønderen tok med seg familiebesøket vårt på McDonalds på vei hjem fra flyplassen, og dermed skulle ikke han spise middag hjemme. Men jeg hadde tint nok kylling til to personer, og kuttet opp grønnsakene, så jeg lagde full porsjon allikevel. En liten tabbe fant jeg ut senere på kvelden, når jeg fortsatt var stappmett ved leggetid og halsbrannen kom for fullt. Men det var jo så godt!

Her kommer oppskriften:

Mangokylling, 4 personer

4-6 kyllingfileter
1,5 dl vann
1 liten buljongterning eller annen type buljong
2 ss soyasaus
1-2 ts sambal oelek (chilipaste på glass)
salt og pepper etter smak (trengs oftest ikke)
1 stor purre
2 røde paprika
1 beger creme fraische
2 ss mango chutney
1 mango

Skjær kyllingfiletene i biter. Stek de raskt i middels varm panne i litt smør/olje. Pannen bør ha høye kanter. Løs opp buljongen i vannet, hell det over kyllingbitene og tilsett soyasaus og sambal. La det få et oppkok, og småkok i 15 min. Hell på mer vann hvis det blir helt tørt.
Skjær purren i ringer og paprikaen og mangoen i terninger. Tilsett purre og paprika i pannen etter 15 min og la koke med i 5 min.
Tilsett mango chutney og creme fraische og rør alt godt sammen. La det få et oppkok igjen, evt. småkok i 5 min til. Tilslutt tilsettes mangoen.

Serveres med kokt ris og nystekte rundstykker eller lignende.
 
 
Bildet yter ikke denne herlige retten rettferdighet. Det ser ganske kjedelig og smakløst ut, men det garanterer jeg at det ikke er. Sausen får en nydelig rosa farge av paprikaen, og de gule mangobitene (som mangler på mitt bilde siden mitt eksemplar av frukten dessverre var blitt dårlig) gir en frisk, god smak til den litt skarpe chilismaken på sausen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar