torsdag 8. april 2010

Spaghetti med kjøttboller

Jeg er kjempeglad i pasta, i omtrent alle varianter. Storebror er mest glad i "lang makaroni", altså spaghetti, men det er nok fordi det er morsomt å spise. Han spiser det på skikkelig vis; snurrer opp på gaffelen med støtte fra en spiseskje.

Tilbehøret vårt har stort sett vært tomatbasert kjøttsaus, altså Spaghetti Bolognese, men det er egentlig lettere for storebror å spise kjøttboller så i det siste har jeg prøvd ut forskjellige kjøttbolleoppskrifter i stedet.

I dag skulle jeg prøve en oppskrift som hadde tittelen "Verden beste kjøttboller", og det må man jo selvsagt smake på en gang. Men ved nøyere gjennomlesing av oppskriften så jeg at det skulle være 3 ts med karri i bollene, og da ble jeg litt skeptisk til om det ville falle i smak hos storebror. Jeg endte derfor opp med vanlig italiensk-inspirerte kjøttboller istedet. Godt valg, storebror spiste en god porsjon.

Tomatsaus:
Jeg brukte restene av pizzasausen vår, tilsatte en ekstra boks med hermetiske tomater og 2 ts sukker. Det er ikke alltid nødvendig med mer sukker, men denne gangen var det litt for syrlig smak på tomatene.

Kjøttboller, italiensk-inspirerte:
500 gram kjøttdeig
1 hel kinesisk hvitløk eller 2-3 fedd vanlig hvitløk, revet eller finhakket
1 ss tørket basilikum
1 ss tørket timian
1 ss tørket oregano
1/2 ts paprikapulver
1 sammenpisket egg
3-4 ss farris
En neve brødrasp
Salt og pepper
Smør til steking

Bland alle ingrediensene, form til små boller med hendene og stek de i middels varm stekepanne, ca. 2 minutter på hver side. Ha bollene over i den småkokende tomatsausen og la de trekke ferdig.

Server med nykokt pasta, fortrinnsvis spaghetti.



Jeg legger inn oppskriften på "Verdens beste kjøttboller" også selv om den ikke er prøvd ut av meg. Jeg kan derfor ikke gå god for "Verdens beste"-biten. Det er forslag til serveringsmåte også.

Kjøttboller- verdens beste

1/3-1/2 kilo karbonadedeig
1 ts chilipulver
2 ts sennepspulver
3 ts karri
1 god neve griljermel/kavring/knust knekkebrød
1 dl farris

Bland alt godt sammen og form små boller som stekes i panne. I en kjele steker du 1/2 hakket løk, 2-3 fedd knust hvitløk, 1 hakket gulrot og 1 hakket stang av stanselleri og har oppi to bokser hermetiske tomater, evt litt vann, smak til med tørket oregano, salt, pepper og en dæsj sukker. Ha bollene oppi etterhvert som de har fått litt brunfarge. Kok spaghetti til.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar