søndag 11. april 2010

Endringer i ukeplanen

Det hender vi finner på noe annet til middag enn det som står på planen. Hvis vi blir bedt bort, hvis vi må en tur på kjøpesenter rett etter barnehage og jobb eller hvis lillesøster og/eller kokken (=meg) er syk for eksempel. Man skulle ikke tro at lillesøsters sykdom skulle virke inn på middagen til oss andre, men hun er en liten mammadalt som gror fast på fanget mitt når hun er syk. Dermed blir det litt vanskelig for meg å lage mat, og ja, det er kun jeg som lager middag her i huset.
Det er ikke så veldig problematisk å avvike fra planen hvis jeg ikke har forberedt så masse. Dessverre er ofte det tilfelle, at jeg har tint kjøtt f.eks, og det er veldig kjedelig å kaste mat som blir dårlig fordi vi ikke får tilberedt det tidsnok. Prøver jo å rokkere om slik at vi får brukt all innkjøpt eller opptint mat, men særlig kylling har jeg dårlig erfaring med å utsette tilberedelsen av. Må vi droppe pannekaker eller risengrynsgrøt gir det også litt utfordringer. Det er ikke alltid så enkelt å bli kvitt noen ekstra liter H-melk før det går ut på dato, iallefall ikke på sunne alternativer (kan selvsagt lage vafler og boller, men kanskje ikke til middag).
På fredag sto faktisk pannekaker med bacon på planen. Lillesøster var syk, så det i seg selv gjorde det litt vanskelig, men i tillegg hadde liksom-trønderen vært i så dårlig form dagen før at han orket ikke dra i butikken for å kjøpe melk. Dermed ble det kinesisk Take-away i stedet, og det er litt deilig å slippe middagslaging innimellom. Nå var dessverre ikke hovedretten min spiselig, biff i satesaus smakte IKKE godt. Jeg aner ikke om det var noe galt med retten eller med smaksløkene mine, jeg har aldri smakt satesaus før, men det er sjelden jeg ikke liker kinesisk mat så det var skuffende, og overraskende. Men men, jeg koste meg med vårrullene mine og stekt ris og salat istedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar