mandag 8. mars 2010

Syndige sjokoladegleder

Jeg er sjokoman. Jeg tror jeg kunne levd på kun sjokolade i ulike varianter, men heldigvis er jeg utstyrt med en bitteliten dose sunn fornuft som sier at det ikke hadde vært så veldig lurt i lengden. Liksom-trønderen har også et snev av samme avhengighet, og nå for tiden er vår felles "drug of choiche" den nye kvikklunsjsjokoladen fra Freia. Det kan jo ikke bli feil å blande søtt og salt på den måten! Smaken er som en oppgradert utgave av Smash, litt mindre salt og mye bedre sjokolade. Får vann i munnen bare av å tenke på det, ikke bra ...

Jeg har prøvd å finne bilder av den på nett, for selvsagt er den vi hadde kjøpt inn allerede fortært, men det var ikke så lett. Det lett krøllete papiret på bildet av denne guddommelige sjokoladen skyldes derfor at jeg måtte hente fram papiret fra søpla,  og deretter prøve å få det til å se ut som om det er en helt ny sjokolade. Siden det ikke helt lykkes kan jeg like godt tilstå hvorfor det ser slik ut. *ærlig*


Men egentlig skulle jeg fortelle om bryllupskaken vår. Det er jo klart at to sjokomaner måtte ha en bryllupskake av sjokolade, selv om jeg personlig hadde klart meg fint med en deilig marsipankake. (Nå fikk jeg faktisk det også siden vi valgte marsipandåpskake til lillesøster i den kombinerte dåpen/bryllupet.)
En stund før bryllupet begynte derfor jakten på Den Perfekte Sjokoladekaken. Siden liksom-trønderen ikke liker alle slags sjokoladekaker, det skal helst være en helt enkel og ren sjokoladesmak, måtte jeg prøve å kombinere hvordan han ville kaken skulle SMAKE med hvordan jeg ville at kaken skulle SE ut.
Det søte liv virket som et bra sted å starte jakten. Navn som Double Fudge Chocolate Coca-Cola Cake og Devil's Food Cake vekket nysgjerrigheten, og av bildene så det ut som om disse kunne være gode kandidater for bryllupspynting også. (Jeg får dessverre ikke linket direkte til de ulike kakene, så de må søkes opp på navn.)

Først ut var Double Fudge Chocolate Coca-Cola Cake. Oppskriften sa 3 former à 24 cm, men jeg brukte heller 2 à 26 som jeg hadde stående. Det er en amerikansk festkake som skal være kjempehøy, derfor 3 former. Røren inneholder blant annet smeltet marshmellows, coca-cola (selvsagt, derav navnet), kokesjokolade OG kakao. Fyll og glasur inneholder også coca-cola, kakao og flytende sjokoladesaus (sånn man har over iskrem). Dette kunne jo ikke bli annet enn godt!
Kaken var ganske arbeidskrevende, og glasuren var veldig rennende og vanskelig å jobbe med, men det var jammen meg verdt det. En helt nydelig, saftig, smaksrik kake som bare ble bedre etter en dag eller to i kjøleskapet.


Neste kake, Devil`s food cake er også en høy, amerikansk kake, så her krevde oppskriften igjen 3 kakeformer. Nå var jeg forberedt, så 3 like former var i hus. Ikke så mange uvanlige ingredienser i røren, men masse kokesjokolade. Fyll og glasur skulle være marengskrem, som ikke skulle stekes etterpå, bare stivne i kjøleskapet. Kakebunnene ble mørke, saftige og deilige. Jeg valgte å fylle dem med en vanlig melisbasert sjokoladekrem for marengskremen ble veldig hvit, veldig søt og veldig klissete veldig fort! Smaken kan sammenlignes med den flytende innsiden av grillede marshmellows, det vil si ganske kvalmende i store mengder.
Men den ble flott å se på, og hva passer vel bedre enn hvit kake til et bryllup?



Smak vant allikevel over utseende så vi valgte kake nr. 1. Til bryllupet hadde vi dermed en meget hjemmelaget og skjev kake som smakte helt nydelig!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar