torsdag 25. mars 2010

Ost- og skinkegrateng

Mandagens middag var ost- og skinkegrateng etter en Grete Roede-oppskrift. Jeg klarer veldig sjelden å følge en oppskrift til punkt og prikke, må liksom tilføre min egen vri. Denne gangen var intet unntak, litt ufrivillig også siden jeg manglet et par ingredienser jeg var sikker på at sto i skapet. Det spilte egentlig ingen rolle, retten ble veldig god allikevel.
Svigermormor lager verdens beste pølsegrateng, og jeg har prøvd å lage det samme mange ganger uten at det blir like godt. Men jeg syntes faktisk at denne gratengen med skinke ble hakket bedre enn den jeg lager med pølser, så jeg tenker jeg skal overlate pølsegratengen til svigermormor og heller fortsette med skinkegrateng selv.

Orginaloppskriften fra Grete Roede:

160 gr tørr makaroni
3 ss hvetemel
4 dl lettmelk
½ ts buljongpulver
400 gr smårettskinke
¼ purre
1 liten boks mais
½ bunt brokkoli
1 dl lett-ost, revet
Pepper, salt, revet muskat

Kok makaroni som anvist på pakken. Hell av vannet.
Rør melk og mel godt sammen i en kjele og kok opp under omrøring. Tilsett buljongpulver.
Skjær purre i ringer og brokkoli i små buketter. Tilsett dette sammen med makaroni, skinke og mais i sausen. Smak til med krydder.
Hell blandingen i en ildfast form og dryss ost på toppen.

Stek på 225 grader i ca. 30 minutter.

Server en god salat til.

Mine tilpasninger:
Jeg hadde ikke mais, droppet purre siden liksom-trønderen hater alt som minner om løk, og brokkolien utgikk siden den var blitt gul og kjip. Altså, ingen grønnsaker i gratengen. Jeg veide heller ikke makaronien så det var sikkert litt mer enn i oppskriften. Jeg kjøpte ikke smårettskinke, den er uforholdsmessig dyr synes jeg, så jeg brukte en boks med hermetisk kalkunskinke istedet. Det ble litt lite skinke egentlig, så der må jeg finne på noe annet neste gang.
Sausen lagde jeg som en vanlig hvit saus der jeg smeltet litt smør, hadde i mel og spedde med melk. I stedet for buljongpulver tok jeg vanlig salt og pepper og masse revet muskatnøtt.
Osten på toppen ble blandet med brødrasp, like mye av hver. På toppen av det strødde jeg litt oregano også.
Når jeg nå leser hva jeg har endret blir det jo nærmest en helt annen oppskrift, så jeg får vel helle si at retten er inspirert av G.R sin oppskrift, ikke at den er laget etter den.


Som dressing til salaten blandet jeg litt lettrømme, litt rømmekolle/ekstralettrømme, en dæsj hvitvinseddik, salt, pepper, litt sukker og et halvt eple skåret i bittesmå terninger. Veldig godt og friskt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar