lørdag 27. mars 2010

Lørdagskosemat

Pizza og taco er vel ofte fredags-eller lørdagsmat i mange familier. Jeg er ikke så veldig begeistret for taco, jeg får alltid halsbrann av det, og siden jeg har hatt så trøblete stekeovn er det ikke så fristende å lage en pizza som med stor sannsynlighet blir brent på undersiden.
Vår lørdagskosemat er derfor ofte helstekt svinefilet med ovnstekte poteter og peppersaus. Da spiser vi noe lett tidlig på ettermiddagen, feks risengrynsgrøt eller ostesmørbrød, og så lager jeg heller skikkelig middag sent på kvelden etter at barna har lagt seg.

Jeg kjøper fersk svinefilet i Sverige, og har alltid noen liggende i fryseren. Denne helgen ryker det to siste filetene så det er bra vi har noen fridager foran oss som kan brukes til harryhandling. Hver filet er på ca. 600 gram, men jeg finskjærer det før steking så en filet blir litt lite til oss to (mens to fileter strengt tatt er for mye). Tilbehøret varieres lite; ovnstekte poteter, grønnsaker og peppersaus. Variasjonen består i såfall av hva slags poteter og hvilke grønnsaker som brukes. Uansett stekes alt i ovnen, og filetene steker med deler av tiden, gir masse deilig smak til hverandre.
I dag skulle vi egentlig ha et litt annet tilbehør enn ovnsbakte grønnsaker, nemlig ratatouille, men av diverse grunner kom jeg meg aldri i butikken for å kjøpe inn de rette ingrediensene. Så da ble det heller en ny vri på de vanlige ovnsbakte grønnsakene; appelsinsirup som smaktilsetting.

Svinefilet, til 3 voksne :
2 svinefileter, hele, men skjær gjerne bort hinnen og store fettrender
Krydres med salt, pepper, timian og andre krydder man liker
Brun smør i godt varm stekepanne, og stek fileten 2-3 minutter på alle sider. Etterstekes i stekeovnen på 220 grader ca. 15-20 minutter. Jeg lar fileten ligge sammen med poteter og grønnsaker i en ildfastform eller på rist over grønnsakene.
Kok ut av pannen med ca. 1 dl vann og bruk denne væsken i sausen.
Ta fileten ut av ovnen, dekk den med folie og la den hvile i minst 15 minutter før den skjæres i pene skiver. Vi liker kjøttet gjennomstekt, men med et lite rosaskjær i midten. Da hviler fileten ca. 20 minutter.
Jeg hadde kjøpt inn italiensk spekeskinke til å ha rundt fileten, men jeg klarte å glemme den innerst i kjøleskapet. Da får skinka heller bli frokostfølge i morgen tidlig.

Ovnsbakte poteter og grønnsaker, med appelsinsirup, 3-4 porsjoner
600 gr rotgrønnsaker, fritt valg, ca. like mye av hver (jeg brukte kålrot, gulrot, pastinakk og persillerot)
800 gram poteter
4 appelsiner
1 bit ingefær, 20-30 g
1 kvast rosmarin
2 ss sukker
1 ss smør
Salt og pepper

Skrell og del grønnsakene i biter eller stenger, minst 1 cm tykke. Potetene skjæres i båter, ikke for små.
Rør inn smør, sukker og saften av 3 appelsiner. Den siste appelsinen deles i biter. Legg alt i en romslig, ildfast form. Ingefæren skjæres i tynne skiver og blandes inn.
Stek v 220 grader i 30-45 minutter, til grønnsakene er møre. Vend kontinuerlig.

Ta ut grønnsakene og la kraften koke inn til sirup. Den skal være seig! Legg grønnsakene tilbake og bland godt, fjern ingefærskivene før servering. (Jeg helte kraften over i en kjele for innkoking.)
 
Saus:
Jeg er ikke flink til å lage skikkelig saus. Så til slik mat tyr jeg til posesaus som jeg rocker opp litt. Denne gangen, som så ofte før, brukes peppersaus fra Toro. Jeg bruker en kartong matfløte og stekesaften fra svinefileten. I tillegg tilsatte jeg en liten skvis med appelsinsaft akkurat denne gangen.
 
Jeg antar vi kommer til å følge store deler av Norges befolkning og satse på hjemmelaget pizza på lørdagskveldene vi også når komfyren vår kan oppføre seg igjen, men vi gir nok ikke helt slipp på svinefiletene.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar