onsdag 31. mars 2010

Kikerter

Liksom-trønderen og jeg er temmelig forskjellige når det gjelder smak og sans for grønnsaker. Han kunne fint levd uten andre grønnsaker enn poteter og kålrot, jeg pøser på med grønnsaker til alle måltider. Jeg er noen ganger litt i tvil om jeg virkelig er så glad i grønnsaker eller om jeg er hjernevasket til å tro det etter diverse slankeopplegg der grønnsaker fremheves i enhver sammenheng.
Uansett, jeg lager aldri middag uten grønnsaker til. Enten i selve retten eller som rå grønnsaksstenger ved siden av. Storebror er veldig begeistret for rå gulrøtter, agurker og paprika, og spiser seg nesten mett på dette før han begynner på selve middagen. Liksom-trønderen spiser også av disse rå grønnsakene, men han hadde nok ikke merket det om jeg en dag sluttet å servere det.

Mandagens middag var indisk, igjen, denne gangen Tikka Masala fra glass. Jeg hadde veldig mye vanlig kjøttdeig i fryseren så det var greit å få brukt litt av det, men den indiske smaken blir litt mer fremtredende med kyllingkjøttdeig så vi foretrekker egentlig det eller biter av kyllingfileter.
Jeg skulle gjerne servert kikerter til i stedet for ris eller pasta, men det hadde blitt store protester på andre siden av bordet så da ble det begge deler; kikerter til meg og ris til liksom-trønderen og storebror. Lillesøster delte et par kikerter med meg, men ellers spiser hun egen mat. Hun har ikke helt forstått hvordan man spiser mat med klumper i ennå.

Kikerter er en veldig allsidig grønnsak, eller rettere sagt belgfrukt, og jeg hadde brukt det mye mer om andre familiemedlemmer også hadde fått opp øynene for denne godbiten. Jeg lager derfor stort sett en liten kveldsrett bare til meg selv når jeg får lyst på kikerter, og jeg bruker alltid hermetiske som jeg skyller godt. Det kan varieres i det uendelige, men jeg har et par favoritter:

  • kikerter, vannmelon i små biter, fetaost og chili i olje, sitronsaft, salt, pepper, litt sukker

  • kikerter, fetaost og soltørka tomater i olje, perletomater delt i to, hakket persille, agurk i bittesmå terninger, sitronsaft, salt, pepper og litt sukker
Den første er en sommerrett, den andre lager jeg hele året.


Gleder meg til det blir sommer igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar